En helt enestående barnehage!
Fanatunet barnehage ligger tett på naturen og godt plassert i forhold til ulike muligheter i nærmiljøet. Vi har fotballbanen på Kirkebirkeland, Smøråsen, Birkelandsvannet, Biblioteket og kulturhuset på Nesttun og skøytebanen og svømmehallen på Slåtthaug i gangavstand fra barnehagen. Dette gir oss gode muligheter til utflukter i friluft, fysiske utfordringer og utflukter av mer kulturell art.
|
Fanatunet barnehage SA rundet 15 år høsten 2017. Barnehagen ble etablert i 2002, av foreldre i nærområdet. Barnehagen har siden den gang endret navn to ganger, og har fra 2008 hatt navnet Fanatunet Barnehage. Barnehagen eies fremdeles av foreldrene ved at hver familie kjøper en andel i barnehagen når de får plass hos oss. Vi som jobber i Fanatunet barnehage er stolte over å få jobbe i en enestående, foreldreeid barnehage.
|
Visjon
Tilhørighet og trivsel gjennom opplevelser og mestring
Tilhørighet
- handler for oss om å bli akseptert og å være en del av fellesskap. Med respekt for hverandre og miljøet som omgir oss, vil vi skape trygge rammer med rom for deltakelse og aktivitet. Trivsel -er et av de viktigste kjennetegnene for kvalitet i barnehagen. Dette fører til økt opplevelse av mestring, som igjen fører til trivsel og er med på å skape gode forutsetninger for vekst og utvikling. |
Opplevelser
Med opplevelse tenker vi på en begivenhet eller en hendelse man har vært med på, det er også en personlig fortolkning og visshet eller kunnskap om virkeligheten og seg selv. Vi vektlegger individets opplevelsesverden, slik det viser seg i selvopplevelse, oppfatning av andre og miljøet vi er i. Mestring -i hverdagen handler det om trivsel ved å få erfaringer med å få til det man øver på, enten det er i samhandling med andre eller man lærer seg noe man ikke kunne før. Mestring handler om opplevelse av å ha ressurser til å møte utfordringer og forventninger, og følelse av å ha kontroll over eget liv. |
Samarbeid med Høyt og Lavt klatreparkenVi har som mål at alle barn som går ut fra Fanatunet som 5-6-åringer skal ha fått oppleve mestring av fysiske og psykiske utfordringer hos oss.
Som en del av dette har vi inngått et samarbeid med klatreparken Høyt&Lavt, og alle barn får tilbud om å være med å klatre her flere ganger i løpet av de to siste årene før skolestart. Dette er spennende, utfordrende og kjempe gøy! |
«Barn i bussen» og «Svein Kaptein» Når vi skal på tur utenfor nærområdet bruker vi buss med barneseter til alle barna fra «Barn i bussen» med sjåfør «Svein Kaptein». Her opplever vi at barnas sikkerhet blir satt i høysetet.Av utflukter vi har vært på med buss kan vi nevne; Fjelltur til Totland om høsten, skitur til Totland, Førskoletur til Grimseid, bondegårdsbesøk på Framnes gård, Fysakhallen, Norsk fiskerimuseum for å nevne noe.
|
Med hverdagen som utgangspunkt
Fanatunet barnehage er først og fremst er en barnehage som jobber med hverdagen som utgangspunkt. Vi jobber tverrfaglig og har gode opplevelser som nøkkelord for både trivsel og utvikling.
|
Lek er en viktig aktivitet for barns vekst og utvikling, og det skal alltid være rom for leken i vår barnehage. Gjennom leken får barnet erfaringer som er med på å danne grunnlag for læring.
|
Prosjektarbeid
I prosjektarbeid fordyper man seg i et tema sammen med andre. Prosjektet drives framover av deltakernes interesser, og det er derfor umulig å si hvor prosjektet ender i forkant.
Gjennom våre prosjekter jobber vi med alle de syv fagområdene. Avdelingene utarbeider planer gjennom året hvor de forteller hvordan det jobbes med ulike tema. Hver avdeling tilrettelegger arbeidet slik at barnegruppen skal få være delaktige i valg av retning, og avdelingspersonalet tilfører materiell og inntrykk, som igjen fører til uttrykk. Prosjektarbeidsformen tar utgangspunkt i at barn er kompetente, nysgjerrige og sosiale og at de har et iboende potensiale. |
Vi har valgt å jobbe i lange prosjekter som strekker seg over hele barnehageåret. Vi starter opp hvert år når tilvenningsperioden er avrundet.
Prosjektet har en hovedoverskrift for året, og så deler vi året inn slik at vi jobber på ulike måter med forskjellige undertema. Eksempler på undertema kan være: "I filmens verden" eller "Musikk mellom liten og stor", som er undertema høsten 2019. Planene evalueres kontinuerlig og dette vil synliggjøres gjennom tilbakeblikket som kommer som en logg som dokumenterer arbeidet i hverdagen. Vi vil også ha en systematisk internvurdering ved innholdsoverganger i perioden. |
Førskolegruppe
Hvert år setter vi sammen et team som har ansvaret for det pedagogiske innholdet i arbeidet med førskolegruppen i barnehagen. Avsluttende aktiviteter skal bygge på barnehagens helhetlige pedagogikk. Det betyr at aktivitetene i førskolegruppen skal være forankret i barnehagens formål og mandat og rammeplanens innhold. Lek er derfor grunnleggende også i barnehagens tilbud til de aller eldste.
|
Mestring og tro på egen læreevne er viktig. Vi vil jobbe med ulike utfordringer som barna øver seg på å løse både individuelt og i samarbeid med andre. Førskolegruppen utarbeider i fellesskap regler for hva som er tillatt og ikke tillatt både ute og inne. Barna øver seg både i å lytte og å formidle. Dette er en trening i konsentrasjon som kan bli viktig å ha med seg når de går fra barnehage til skole.
I løpet av det siste året i barnehagen er det blant annet tur til VilVite, til Totland for å gå på ski og ake og til skøytebanen på Slåtthaug.
De siste årene har avslutningen i førskolegruppen vært en 3-dagers overnattingstur til Eidsholmen. Her står lek og utforsking av fjæra på programmet, og alle barna får muligheten til å ta spikkesertifikat.
|